Foutmelding

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls in _menu_load_objects() (regel 579 van /customers/a/7/a/wijzereizen.be/httpd.www/includes/menu.inc).

Laatste dagen in Java

• Gepubliceerd op 20 July 2018
  • door Evelien

Dinsdagmiddag werden we opgehaald door Asis, die ons het komende etmaal zou bijstaan in ons Bromo-avontuur. Na een eindeloos lange rit (inclusief file) arriveerden we iets na 18.00h in ons hotel, gelegen op een boogscheut van het nationaal park. Wat was het koud daar! Nogal logisch natuurlijk, we zaten op meer dan 2500 meter boven de zeespiegel. Snel iets warms aangetrokken, iets gegeten en toen was het al tijd om onder de wol te kruipen. Het zou immers al snel 2.45h zijn!

Omstreeks 3.00h stapten we in de jeep die ons naar King Kong Hill zou brengen, één van de drie plaatsen van waar je de Bromo bij zonsopgang kan aanschouwen. Een uurtje later waren we ter plaatse, en we waren er zelfs bij de eersten: een goed plekje gegarandeerd! Na een dik half uur werden de eerste silhouetten van de machtige vulkaan zichtbaar. Vanaf toen veranderden de kleuren aanhoudend. Wat was het mooi daar! Onze kids hielden zich in de pikdonker bezig op hun iPad, maar van zodra het iets lichter werd, genoten ook zij van deze prachtige vergezichten. Onze Tijs had er echter snel genoeg van, dus toen het licht was, gingen we terug op zoek naar onze jeep.

Die bracht ons naar de voet van de Bromo, die we zelf ook nog gingen beklimmen. Eerst volgde  een tochtje van een tweetal kilometer door een onwaarschijnlijk mooi maanlandschap. Onze kids legden deze afstand per paard af, en aangezien mijn korte beentjes de paardenmenners niet konden volgen, ging ik ook overstag. Er restten ons vervolgens nog ruim 200 trappen alvorens we op de kraterrand stonden. We werden beloond met het mooiste vergezicht ooit, met op de achtergrond het indrukwekkend gegrommel van de vulkaan, inclusief indringende zwavelgeur. Wat was dit genieten!

Eenmaal terug in het hotel was het hoog tijd om te ontbijten, we waren immers al vijf uur wakker! Rond de klok van tienen keerden we terug naar Surabaya, van waaruit we de trein zouden nemen naar Yogyakarta.

Die treinrit mocht dan wel lang duren, maar we zijn wat blij dat we ook dit transportmiddel hebben gebruikt. De trein was best luxueus én stipt op tijd. Toch waren we bij aankomst in ons hotel in Yogya helemaal suf. Wat wil je, na een dag van 18 uur?!

Gisteren vonden we dan ook dat we, en zeker de kids, het verdiend hadden om de riem er even af te halen. In de voormiddag testten we het zwembad van het hotel uit, in de namiddag ontdekten we als bij toeval een lokaal waterpretpark. Een Grab-taxi bracht ons ter plaatse, en groot was onze verbazing toen we vaststelden dat we de glijbanen bijna voor ons alleen hadden. We werden er dan ook als koningen onthaald, misschien ook omdat men het daar zeker niet gewoon was om toeristen te ontvangen. Iedereen was echt supervriendelijk en de glijbanen waren ook echt heel erg leuk. We voelden ons er wel erg geviseerd én bloot, want de vrouwen gingen gewoon in hun kledij het water in. Misschien is het daardoor dat iedereen zo vriendelijk was ;-) Hoe dan ook, het was een meer dan geslaagde namiddag!

Gisterenavond lieten we ons afzetten in de Malioborostraat, het hartje van Yogyakarta. We dachten dat dit ook het toeristisch hart van de stad was, maar daar sloegen we de bal mis. Ook hier werden we bekeken alsof we marsmannetjes waren. Dan maar naar het Via Via-café/reisbureau, een tof plaatsje gerund door een zusteronderneming van Joker. Hier boekten we ook een bezoek aan de bekende boeddhistische tempel Borobudur, één van de zeven alternatieve wereldwonderen.

Dat deze tempel die titel niet gestolen heeft, konden we vanochtend vaststellen. Ook al moesten we het plan om ook hier de zon te zien opkomen laten varen wegens te vermoeiend, in gewoon daglicht was deze 1300 jaar oude tempel ook al heel erg mooi, mede dankzij de prachtige groene omgeving.

Onze laatste avond gaat zo meteen in, en die gaan we opnieuw doorbrengen in het Via Via-restaurant. De kids kunnen zich er uitleven in het speelhoekje en wij gaan ons mentaal voorbereiden op onze terugkeer door het eten van... stoofvlees met frieten en heerlijk ogende chocoladecake. Smakelijk en tot in België! Zondagochtend zijn we terug!